V současné české produkci je velmi málo snímků, které
by se pokoušely reflektovat současné dějiny českého státu. V ostatních zemích
Evropy tomu tak není a často se jedná o divácky úspěšné filmy. U nás se o
potencionálním úspěchu takového tématu mohl přesvědčit Petr Jákl ml., kdy na
jeho snímek Kájinek přišlo za první
víkend projekce rekordních zhruba sto dvacet tisíc diváků. Televize Nova v roce
2008 uvedla seriál Expozitura, který
vycházel ze skutečných kriminálních událostí okolo Berdychova gangu. Tento
seriál také zaznamenal poměrně vysoký divácký úspěch. Proto není divu, že do
kin přichází snímek, který se pokouší zrekapitulovat události okolo jednoho z
nejznámějších porevolučních pražských mafiánů Františka Mrázka (ve filmu jako
František Vedral), který před převratem začínal jako vekslák.
Snímek vznikl na motivy velmi populární knihy
Jaroslava Kmenty Kmotr Mrázek pod taktovkou
režiséra Petra Nikolaeva. Ten se rozhodl obsadit do ústřední dvojice oblíbené
herce Ondřeje Vetchého v roli mafiána Vedrala a Lukáše Vaculíka v roli
policisty Cejthamla, jež se po celou svou kariéru snaží dostat Vedrala za mříže.
Snímek nejvíce troskotá právě na ústřední dvojici. Ondřeji Vetchému je opravdu
těžké jakkoli uvěřit roli zlého mafiána a i když v rozhovorech velmi rád říká,
jak je schopný se do postav maximálně vcítit, zde se mu to zdaleka nedaří. Jeho
herecký výkon ve vážných scénách působí jako odříkaná báseň bez většího
procítění. Postava Lukáše Vaculíka zase představuje jedno velké chodící klišé. Tudíž
Příběh kmotra, který staví na napětí
mezi policistou a mafiánem, v tomto směru nefunguje.
Co se týče případu samotného, nedostaneme žádné objasnění
událostí a nedozvídáme se nic nového. A i když se natáčení zúčastnil odborný
poradce vyšetřovatel ÚOOZ Hynek Vlas, který případ Františka Mrázka vyšetřoval,
je velmi těžké uvěřit, že se snímek snažil o reálné zobrazení tehdejších
událostí. Podobně jako tomu bylo u snímku Kajínek,
i zde se více sází na technické zpracování. Všechny ty vizuálně zajímavé
zrychlené a zpětné pohyby kamery nejsou ničím jiným, než snahou rozpohybovat
poměrně chudé a přímočaré vypravování. Samotného tématu okolo Františka Mrázka
ve filmu nebylo nijak zásadně využito a celý příběh působí jako pouhé lákadlo
diváků do kin. Komentář Lukáše Vaculíka, který k nám po celý film promlouvá, a
struktura vypravování připomíná epizodu z oblíbeného seriálu Vyprávěj, kterému zde chybí romantická
zápletka.
Žádné komentáře:
Okomentovat