středa 20. listopadu 2013

recenze: Vyprávěj Příběh kmotra

V současné české produkci je velmi málo snímků, které by se pokoušely reflektovat současné dějiny českého státu. V ostatních zemích Evropy tomu tak není a často se jedná o divácky úspěšné filmy. U nás se o potencionálním úspěchu takového tématu mohl přesvědčit Petr Jákl ml., kdy na jeho snímek Kájinek přišlo za první víkend projekce rekordních zhruba sto dvacet tisíc diváků. Televize Nova v roce 2008 uvedla seriál Expozitura, který vycházel ze skutečných kriminálních událostí okolo Berdychova gangu. Tento seriál také zaznamenal poměrně vysoký divácký úspěch. Proto není divu, že do kin přichází snímek, který se pokouší zrekapitulovat události okolo jednoho z nejznámějších porevolučních pražských mafiánů Františka Mrázka (ve filmu jako František Vedral), který před převratem začínal jako vekslák.

Snímek vznikl na motivy velmi populární knihy Jaroslava Kmenty Kmotr Mrázek pod taktovkou režiséra Petra Nikolaeva. Ten se rozhodl obsadit do ústřední dvojice oblíbené herce Ondřeje Vetchého v roli mafiána Vedrala a Lukáše Vaculíka v roli policisty Cejthamla, jež se po celou svou kariéru snaží dostat Vedrala za mříže. Snímek nejvíce troskotá právě na ústřední dvojici. Ondřeji Vetchému je opravdu těžké jakkoli uvěřit roli zlého mafiána a i když v rozhovorech velmi rád říká, jak je schopný se do postav maximálně vcítit, zde se mu to zdaleka nedaří. Jeho herecký výkon ve vážných scénách působí jako odříkaná báseň bez většího procítění. Postava Lukáše Vaculíka zase představuje jedno velké chodící klišé. Tudíž Příběh kmotra, který staví na napětí mezi policistou a mafiánem, v tomto směru nefunguje.

Co se týče případu samotného, nedostaneme žádné objasnění událostí a nedozvídáme se nic nového. A i když se natáčení zúčastnil odborný poradce vyšetřovatel ÚOOZ Hynek Vlas, který případ Františka Mrázka vyšetřoval, je velmi těžké uvěřit, že se snímek snažil o reálné zobrazení tehdejších událostí. Podobně jako tomu bylo u snímku Kajínek, i zde se více sází na technické zpracování. Všechny ty vizuálně zajímavé zrychlené a zpětné pohyby kamery nejsou ničím jiným, než snahou rozpohybovat poměrně chudé a přímočaré vypravování. Samotného tématu okolo Františka Mrázka ve filmu nebylo nijak zásadně využito a celý příběh působí jako pouhé lákadlo diváků do kin. Komentář Lukáše Vaculíka, který k nám po celý film promlouvá, a struktura vypravování připomíná epizodu z oblíbeného seriálu Vyprávěj, kterému zde chybí romantická zápletka.